Elfit Dieet en Leefstijl

  Voeding als medicijn!!

FODMAP dieet

Bij het FODMAP-beperkte dieet wordt gedurende minimaal 6 weken een aantal producten weggelaten uit de voeding. Vijf suikers (de FODMAPs) kunnen de grote boosdoeners zijn bij buikklachten, ze komen voor in bepaalde groenten en fruit, vloeibare zuivel en tarwe.

Ongeveer bij 70% van de mensen die het FODMAP dieet volgen zien we verbetering!!


Het FODMAP-beperkte dieet is ontwikkeld voor patiënten met ernstige klachten als gevolg van het prikkelbare darm syndroom (PDS), waarbij andere therapieën onvoldoende hebben geholpen.

Een opgeblazen gevoel, buikpijn en een verstoorde stoelgang met diarree en/of obstipatie zijn symptomen die vaak voorkomen bij PDS. De precieze oorzaak van PDS is niet bekend.


Om te beoordelen of het dieet bij u werkt is het van groot belang dat het dieet strikt gevolgd wordt. Aangezien het een ingewikkeld dieet is raden we u aan om het dieet op te starten onder begeleiding van een Elfit diëtiste. Wij helpen u met de praktische uitvoering van het dieet, het voorkomen van ongewilde dieetfouten en met het beoordelen van uw klachten. U krijgt een op uw situatie afgestemd advies over de beste aanpak.


Wilt u weten of het FODMAP dieet ook geschikt is voor u?

Stel uzelf dan eerst onderstaande vragen:

  1. Heeft u spijsverteringsproblemen, zoals winderigheid, een opgeblazen buik, pijn in de onderbuik, diarree en/of obstipatie?
  2. Bent u gediagnostiseerd met een prikkelbare darm (of een andere vorm van deze darmklachten) door een arts of heb je een darmontstekingsziekte met prikkelbare darmklachten?
  3. Heeft uw arts of diëtist het FODMAP dieet aangeraden?
  4. Is coeliakie uitgesloten door uw behandelend arts?
  5. Heeft u een voedselallergie-test gedaan en kwam daar niets uit? Of kwam er wel iets uit maar houd u nog steeds klachten?
  6. Heeft u nog steeds klachten na het implementeren van gezonde gewoontes als regelmatig eten, stress onder controle houden, voldoende bewegen, genoeg vezels eten en genoeg vocht drinken?
  7. Bent u fysiek, mentaal en emotioneel in staat om een bepaald dieet te volgen?
  8. Bent u bereid om uw voedingspatroon goed en eerlijk onder de loep te nemen en een voedingsexperiment aan te gaan?

Wanneer u de meeste van de volgende vragen met “ja” kunt beantwoorden is het FODMAP dieet geschikt voor u!


Het FODMAP dieet bestaat uit 3 fasen: 
1 – Eliminatiefase / FODMAP-arm dieet
2 – FODMAP herintroductiefase
3 – Personalisatiefase


Als u begint met het FODMAP dieet, start u met de eliminatiefase. Tijdens de eliminatiefase vervangt u FODMAP-rijke voedingsmiddelen van het dieet door vergelijkbare FODMAP-arme alternatieven om de darmklachten te verminderen. 

U krijgt hiervoor van ons duidelijke lijsten met wat u wel en niet kunt eten, aangevuld met een voorbeelddagmenu, een boodschappenboek, weekmenu's en recepten. Ook krijgt u hulp bij het lezen van etiketten.

Tijdens de herintroductiefase gaat u één voor één de vijf verschillende FODMAPs te herintroduceren leert u uw  lichaam beter kennen. Mogelijk kunt u de fructanen in tarwe niet verdragen en lactose in melk bijvoorbeeld wel. Zo legt u zich niet onnodig beperkingen op in de voeding en kunt u weer meer afwisseling in uw eetpatroon aanbrengen.